Tässä peleissämme käytettävät säännöt. Varaamme kaikki mahdolliset oikeudet muuttaa/soveltaa/laiminlyödä niitä parhaaksi havaitsemillamme tavoin. Mikäli näistä on kysyttävää, tehkää erillinen keskustelu sitä varten, tämä ketju pidetään puhtaana ja lyhyenä yksinkertaisuuden ja yksiselitteisyyden takia. Säännöt eivät ole tärkeysjärjestyksessä, kaikkia on noudatettava.
1) Älä ole mulkku.Sääntö on erittäin yksinkertainen pohja kaikelle muulle. Vaikka kerho ei ole iso, ei sillä ole mitään tarvetta kasvaakaan sellaisten jäsenien osalta, jotka ovat mulkkuja. Mikäli sinusta tuntuu, että "perhana, mistä ne ties?" niin ehkä tämä ei ole sinun paikkasi. Ryhmämme on hyvin rentoa porukkaa, emmekä syrji ketään iän/sukupuolen/kokemuksen/varallisuuden tms takia, mutta auta armias jos satut olemaan edellämainittu miehinen elin.
2) VastuuPeleissämme on hyvin existentialistinen maailmankatsomus. Tämä meinaa sitä, että olet vastuussa kaikesta, mitä teet peliemme aikana. Jos lainaat asetta ja se hajoaa, maksat. Jos tulet alasti ja lähdet pois täynnä pieniä kuulanjälkiä, oma moka. Jos hajotat jonkun ikkunan/auton/jne, maksat. Hyvin yksinkertaista
3) SuojavarusteetVedoten kohtaan 2, suojavarusteet ovat oma valintasi. Tästä poikkeuksena kuitenkin silmäsuojaimet. Kunnolliset silmäsuojaimet ovat pakolliset peleissämme. Niiden on kestettävä iskut tehokkaimmilta aseilta, joita peleissämme käytetään. Tämä meinaa n. 170-190m/s viuhuvaa pientä vihaista muovikuulaa. Meillä ei ole ikärajaa sankalasien käytössä, mutta emme suosittele niitä etenkään alaikäisille. Mikäli sinä tai me epäilemme suojalasiesi kestoa, tulemme testaamaan niiden kestävyyttä ennen, kuin ne hyväksytään pelikentälle. Mikäli lasit hajoavat, on se ostajan vastuulla. Tässä tapauksessa pitäisi olla kiitollinen, sillä pelastimme juuri näkökykysi.
Hammas/kasvosuojia emme juurikaan käytä, mutta suosittelemme niitä kylläkin. Näillä voi estää mahdolliset hampaiden lohkeilut ja muut ikävyydet.
4) Aseiden tehorajatLähtökohtaisesti aseiden pitää olla enintään niin tehokkaita, kuin mistä on ite valmis ottamaan lukuisia osumia vastaan. Suuntaa antavina ohjeina pidämme seuraavia:
Sarjatuliaseet - n.130m/s
Puoliautomaatit - n.150m/s
Kertaviritteiset - n.170m/s
Kaikki nopeudet ovat 0,2g kuulalla mitattuja. Et siis saa tulla tarkkuuskiväärillä, joka ampuu 0,35g kuulia 170m/s. Emme kaipaa lisälävistyksiä.
5) AlkoholiNo ei. Airsoft on kuntoilulaji, ei illanistujaislaji. Kukaan ei ole humalassa meidän peleissämme, koska se johtaa helposti ylilyönteihin ja vaaratilanteisiin. Emme ole absolutisteja, mutta emme halua vaarantaa omaa, tai kenenkään muun turvallisuutta humalaisen käytöksellä.
6) Pelien sujuvuusOlemme tulleet pelaamaan, emme juoruilemaan. Tästä johtuen pelien loputtua/paikalle saavuttua valmistele varusteesi pelikuntoon niin pian kuin mahdollista. Mitä nopeammin kaikki pelaajat ovat valmiita, sitä enemmän ehdimme nauttia itse harrastuksesta. Mitään militaristista kuria emme aio pitää, mutta tämä sääntö on lähinnä muiden huomioon ottamista. Ota siis muut huomioon ja lataa ne lippaat ennen, kuin alat kertomaan viikonlopun nais/miesseikkailuista.
7) RoskaaminenEnsinnäkin,
kaikissa aseissa,paitsi tarkkuuskivääreissä on biokuulapakko. Pelaamme yksityisomisteisilla alueilla, eikä alueen omistajat halua kahlata kuulissa vuodesta toiseen. Roskaamiseen meillä on nollatoleranssi. Kunnioitamme luontoa, joten poimimme kaikki omat roskamme, emmekä jätä mitään hajoavaakaan (kuulat pois lukien) luontoon. Sama sääntö pätee kaikkiin peleissä kävijöihin. Mikäli havaitsemme roskaamista, voi siitä seurata pelikielto, kunnes roskat on käyty poimimassa.
A) Peliemme säännötPelimuodotPelimuodot käsitellään eri viestiketjussa. Tässä
linkki.
Osumat/haavat/kuolematEllei jostain kumman syystä toisin ole kerrottu, yksi osuma riittää "haavoittamaan/tappamaan" pelaajan. Osumakohdalla ei ole väliä. Vaatteisiin ja varusteisiinkin tulleet osumat lasketaan. Ainut poikkeus on ase. Aseeseen osuneita kuulia ei lasketa, paitsi jos ne siitä kimpoavat käyttäjään. Pelaaja itse päättää haluaako pelata niin, että ase poistuu käytöstä vai ei. Me emme puutu siihen.
Kun pelaajaan on osunut, hän vähintäänkin ilmoittaa osuman nostamalla aseen/käden reilusti ylös ja poistumalla paikalta. Toivomme, että osuman saanut huutaa myös "Osuma!", jottei epäselvyyksiä synny. Osuman saanut pelaaja sitten siirtyy offgame/respawn alueelle rauhallisesti, mutta ripeästi. Osuman saaneena ei pidä jäädä lorvimaan peliauleelle, tai muuten vaikuttaa peliin. Kovan taistelun ollessa käynnissä, osuman saanut voi odottaa sivummalla tilanteen rauhoittumista. Tämä tapahtuu kuitenkin niin, että hän ilmoittaa ensin selvästi saaneensa osuman.
Mitä osumien rehelliseen tunnustamiseen tulee, katso sääntö numero 1.
LääkintäsääntöJoissain joukkuepelimuodoissa tulemme käyttämään lääkintäsääntöä. Kun sääntö on voimassa, osuman saanut pelaaja voi jäädä paikalleen huutamaan lääkintämiestä. Toinen saman joukkueen pelaaja voi sitten saapua paikalle ja "lääkitä" osuman saaneen lääkintäliinalla (jaetaan peleissä). Lääkintäliina laitetaan jomman kumman käsivarren ympärille. Pelaajan voi lääkitä vain kerran; seuraavasta osumasta häntä ei voi lääkitä.
Minimietäisyys ampumiselleTarkkaa sääntöä ei ole, mutta tämä ei ole vaikea ymmärtää järjellä. Tarkkuuskivääreillä etenkään emme ammu läheltä lainkaan, koska niillä voi tulla pipi. Jos toisen pääsee yllättämään lyhyeltä matkalta, ei ole tarpeen ampua. Tämän sijasta voi ilmoittaa osuneensa toiseen sanomalla "Pum". Tämä sääntö olettaa, että osuma olisi ollut varma, eikä ollut siis tarpeen rankaista kanssapelaajaa. Lisäksi, katso sääntö numero 1. Vedoten ensimmäiseen sääntöön, vältä ampumasta kasvoihin lähimatkoilta. Yhtälailla se osuma lasketaan jaloistakin.
Suojalasien pois otto pelin aikanaOn sanomattakin selvää, ettei tämä ole fiksu idea. Emme suosittele missään nimessä. Jos nyt jostain syystä jokatapauksessa sinun on aivan välttämätön ottaa lasit päästäsi, tee se mahdollisimman nopeasti, suojassa ja selvästi poissa pelistä. Mieluiten poissa pelialueelta ilman asetta. Ampuja ei silti välttämättä ehdi tajuamaan onko sinulla laseja vai ei, joten vastuu on silti lasit pois ottaneen henkilön, jos jotain sattuu.
Pelin keskeytysMikäli pelialueelle tulee peliin kuulumaton henkilö/ajoneuvo/lemmikki/vastaava tai jokin noiden yhdistelmä, on peli pysäytettävä. Myös jos jokin vaaratilanne sattuu, pysäytetään peli. Näitä voi esim olla nilkan nyrjäyttäminen tms. Kun peli pysäytetään, huudetaan "PELI SEIS!". Jokainen toistaa huudon, jotta varmistamme kaikkien tajunneen tilanteen. Kun henkilö/ajoneuvo/lemmikki/vastaava tai nilkka on poistunut alueelta, ja peli voi jatkua, huudetaan "PELI JATKUU!" Sen jälkeen olet jälleen vapaata riistaa. Laseja ei saa ottaa päästä kun peli on pysäytetty.
Pelin lopetusKun aika/tavoite riippuen pelimuodosta on täyttynyt, huudetaan "PELI OHI!" hyvin samalla tavalla kuin ylemmässä säännössä. Kaikki jälleen toistavat huudon. Huudon toistamisella palaamme sääntöön 6. Uusi peli on nopeampi aloittaa, jos kaikki tajuavat aiemman loppuneen. Suojalasit voi ottaa päästä vasta kun on palannut pois pelialueelta offgame alueelle.
Offgame alueOffgame alue on se paikka minne kaikki ylimääräinen härpäke jätetään. Tämä kattaa aselaukut, reput jne jne mitä et halua kuljettaa kokoajan mukanasi. Tämä alue toimii myös taukopaikkana, jossa suojavarusteet voi riisua. Tästä syystä offgame alueelle mennessä on jokaisen pelaajan varmistettava seuraavat asiat:
1. Ase on varmistettu
2. Sormi ei ole liipaisimella, tai liipaisinkaaren sisällä.
3. Aseen piippu ei missään vaiheessa osoita toisia eliöitä kohti.
4. Aseella ei ammuta offgame aluetta päin, tai sieltä poispäin. Aseella ei ammuta offgame alueella.
5. Lue säännöt 1, 6 ja 7
Miinat, kranaatit, singot, muut erikoisvarusteetKaikki nämä ovat sallittuja, kunhan ne ovat vartavasten tarkoitettu airsoftiin. Omia papateista tehtyjä "miinoja" ei käytetä.